Aktywna tablica

Publiczna Szkoła Podstawowa w Białkach Dolnych przystąpiła w roku szkolnym 2023/2024 do rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 –„Aktywna tablica”.

W ramach udzielonego wsparcia finansowego  w kwocie 43 750 zł zakupiono następujące pomoce dydaktyczne:

  • EduSensus Logopedia PRO – Zabawy słowem
  • EduSensus Logopedia PRO – Zabawy słowem – akcesoria
  • Eduterapeutica Lux Dysleksja
  • Eduterapeutica Lux Specjalne Potrzeby Edukacyjne 4-8
  • Pakiet specjalistyczne oprogramowanie – Rewalidacja i Terapia do FunFloor
  • Program Multimedialny Percepcja słuchowa 1 i 2 Pakiet Ekspert mTalent

oraz sprzęt :

  • 3 laptopy Acer TravelMate P2 i3-1215U 8GB 256GB SSD WIN11PRO EDU z napędem
  • 2 Monitory interaktywne insGraf DIGITAL FUTURE 65
  • Podłoga Interaktywna FunFloor EDU

Wyżej wymienione oprogramowania i urządzenia wzbogaciły warsztat pracy szkolnych specjalistów, zwłaszcza w zakresie:

  • diagnozy i terapii logopedycznej
  • diagnozy i terapii uczniów posiadających specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu
  • wspomagania umiejętności czytania i pisania, doskonalenia funkcji percepcyjno-motorycznych, kształtowania świadomości ortograficznej,
  • diagnozy i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • rozwijaniu zdolności motorycznych, kreatywności i nauki poprzez interakcję z technologią

W ramach programu powołano szkolnego e-koordynatora p. Anetę Rucińską oraz Zespół ds. TIK w skład którego weszły p. Emilia Pyrka oraz p. Jolanta Kryczka. Dzięki udostępnieniu nowoczesnego sprzętu – monitorów interaktywnych oraz podłogi interaktywnej FunFloor nauczyciele stosowali TIK podczas zajęć. Nauczyciele brali udział w szkoleniach z zakresu obsługi programów multimedialnych, a także webinariach, takich jak :

  • Proste narzędzia TIK wspierające nauczanie i realizację projektów edukacyjnych on-line
  • Sztuczna inteligencja w edukacji – szanse i zagrożenia
  • Sztuczna inteligencja a edukacja, czyli z czym musimy zmierzyć się jako nauczyciele?
  • Chat GPT – wróg czy przyjaciel nauczyciela?
  • AI w edukacji, czyli nie tylko Chat GPT.
  • Jak rozbudzać ciekawość poznawczą uczniów na różnych przedmiotach?
  • Jak interaktywne materiały mogą zaciekawić ucznia i wesprzeć pracę nauczyciela?
  • Jak uczyć, żeby nauczyć?
  • Mózg lubi rzeczy niezwykłe – Wykorzystaj to.
  • Organizacja zajęć rewalidacyjnych z wykorzystaniem TIK.
  • Od tablicy do ekranu : Możliwości i zalety wykorzystania laptopów na lekcjach

Jednym z zadań realizowanego Programu był udział nauczycieli w międzyszkolnej sieci współpracy. Członkowie zespołu  nawiązali współpracę z  zespołem nauczycieli z ZSO w Sobieszynie.  Taka współpraca pozwala na dzielenie się z innymi nauczycielami doświadczeniami i zastosowanymi rozwiązaniami. Podczas prowadzonych rozmów nauczyciele wymieniali się swoimi spostrzeżeniami na temat wykorzystywanych programów i narzędzi dydaktycznych.

W szkole zostały przeprowadzone następujące lekcje otwarte:

15 stycznia – Blue Monday, czyli depresyjny poniedziałek. Jak sobie z nim radzić? Warsztaty z pedagogiem i pedagogiem specjalnym w kl. IV-VIII z wykorzystaniem TIK.

17 stycznia 2024 – Doskonalenie pisania z pamięci. Gry słowne z wykorzystaniem tablicy multimedialnej – zajęcia rewalidacyjne.

12 marca – Dzień mózgu. Gry i zabawy pobudzające mózg do działania. Gry i zabawy logiczne z wykorzystaniem monitora interaktywnego.

29 maja 2024r. – Doskonalenie pamięci słuchowej poprzez uczenie się na pamięć wierszyków. Zabawy rytmiczno-ruchowe z wykorzystaniem podłogi interaktywnej FunFloor. TIK.

Narzędzia TIK stosowano co najmniej 5 godzin w każdym tygodniu nauki na zajęciach z edukacji wczesnoszkolnej, w klasach IV-VIII, na zajęciach logopedycznych, rewalidacyjnych, zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych i świetlicowych.

W wysokim stopniu ocenia się wpływ stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnej na proces nauczania oraz uczenia. W znaczący sposób wzbogacił się warsztat pracy nauczycieli poprzez rozwijanie kreatywności i kompetencji cyfrowych. Uczniowie chętniej angażowali się w zajęciach, gdzie wykorzystywano sprzęt i narzędzia TIK. W przypadku uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i mającymi trudności w nauce poprawiła się koncentracja uwagi i motywacja do wykonywania ćwiczeń.

Barierą w realizacji programu był zróżnicowany poziom umiejętności uczniów i nauczycieli w pracy z wykorzystaniem monitora dotykowego. Niektóre zadania wymagały od obu stron poświęcenia większej niż zakładana ilość czasu, lecz w miarę pracy z nowoczesną technologią i nabieraniem doświadczenia oraz umiejętności w obsłudze sprzętu, praca stawała się coraz sprawniejsza i wydajniejsza.

 

  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *